Sunday, April 3, 2011

MAJLIS PERASMIAN KAMPUS BARU KOLEJ TEKNOLOGI YPC IT-WEB


Usaha gigih Yayasan Pendidikan Cheras atau YPC untuk memperkasa pendidikan anak bangsa, berada di atas landasan yang betul dan ada proses kesinambungan. 10 tahun yang lalu, YPC telah dilancarkan di Stadium Badminton Kuala Lumpur Cheras oleh pemimpin terbilang Negara, Tun Dr. Mahathir Mohamad, pada 23 Ogos 2001 ( ketika itu Tun sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke empat).

Bangunan Kampus Kolej YPC IT-WEB yang baru

Masa begitu pantas berlalu. Hari ini YPC sudah menjangkau usia 10 tahun. Perasmian kampus baru Kolej Teknologi YPC iT-WEB atau ringkasnya Kolej YPC merupakan satu mercu tanda Yayasan Pendidikan Cheras, satu peristiwa penting lagi bersejarah, satu impian dan satu kebanggaan seluruh warga YPC serta tenaga penggerak kolej.

Perasmian Kampus Baru Kolej YPC

Majlis perasmian kampus baru Kolej YPC telah disempurnakan oleh Y.A.B. Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada 24 Mac 2011 dalam suasana yang gilang-gemilang. Turut hadir dalam majlis tersebut adalah Y.B. Dato’ Seri Mohamed Khaled  Nordin selaku Menteri Pengajian Tinggi, Y.B. Senator Datuk Raja Nong Chik selaku Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Y.B. Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor selaku Penaung Yayasan Pendidikan Cheras, Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail selaku Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee selaku Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras dan Pengerusi Kolej YPC, Dr. Noel Robert selaku Ketua Eksekutif Kolej YPC, Ahli-ahli Lembaga YPC serta 600 orang tetamu jemputan.


Yayasan Pendidikan Cheras dan Kolej YPC, mempunyai matlamat yang selari dengan Kerajaan Barisan Nasional di bawah kepimpinan Y.A.B. Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan Y.A.B. Tan Sri Muhyiddin Yassin, dalam melakukan transformasi khususnya dalam bidang pelajaran, dan meningkatkan pendapatan rakyat menerusi pendidikan dan latihan.

Salah satu isu penting yang sering dibahaskan, dalam konteks masyarakat warga kota ialah berkenaan kemiskinan bandar. Isu, masalah dan cabaran kemiskinan bandar, berkait rapat dengan taraf pendidikan yang rendah. Peningkatan tahap dan taraf pendidikan, serta penguasaan ilmu adalah senjata utama untuk membasmi kemiskinan bandar.

Kemiskinan sesebuah keluarga di bandar, boleh di atasi, jika anak-anak mereka diberi peluang untuk berjaya dalam pendidikan dan mampu mengubah nasib keluarga untuk keluar daripada garis kemiskinan. Dalam konteks ini, Kolej YPC menyediakan kursus-kursus yang mempunyai nilai kebolehpasaran. Suasana pembelajaran yang selesa dan kondusif. Inilah peluang pendidikan yang perlu direbut oleh pelajar dari golongan keluarga berpendapatan sederhana dan rendah. Yuran pengajian dibiayai oleh PTPTN. Kos pendaftaran di Kolej YPC tidak membebankan pelajar. Kolej juga menawarkan Biasiswa Utusan-YPC serta lain-lain skim bantuan yang menarik.         

Para tetamu yang hadir
  
Buat masa ini Kolej YPC hanya boleh keluarkan sijil dan diploma sahaja. Untuk kursus Ijazah pula, Kolej YPC perlu mengadakan kerjasama dengan universiti luara negara dan Ijazah dikeluarkan oleh universiti luar negara. Program kerjasama dengan universiti luar negara menelan belanja yang amat tinggi. Ramai pelajar Kolej YPC terpaksa menamatkan pengajian di peringkat Diploma dan mencari peluang pekerjaan, walaupun sebenarnya mereka berminat melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah.

Oleh sebab itu, selewat-lewatnya pada tahun 2015 Kolej YPC akan memohon untuk mendapatkan status ‘Kolej Universiti’ supaya Kolej YPC dapat mewujudkan program Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana yang ‘tersendiri’. Tambahan lagi, lebih banyak kursus akan ditawarkan dengan kos berpatutan dan mampu dibayar oleh pelajar. Juga selaras dengan hasrat Kerajaan Malaysia untuk menjadikan rakyat Malaysia sebagai warga yang berilmu dan berpendidikan atau Malaysian “as knowledge workers”.

Bersama YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin

1 comment: